پیشرفته ترین موس جهان
 
دانشجـــــویان کامپیوتـــــر 91 دانشگاه آزاد پیــــرانشهـــر
دانشـــجویـــان رشتـــه کامپیوتــــر 91 پیرانـــشهـــر
پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, :: 23:37 ::  نويسنده : محمّـــــد خالـــــدی
 
پیشرفته ترین موس جهان  
 
 
 
 
     
 
 
 

در صنعت کامپیوتر هر روزه شاهده یک تحول عظیم در زمینه قطعات مختلف هستیم. پردازنده ها، کارت های گرافیکی، حافظه ها و غیره در چند سال گذشته تغییرات اساسی داشته اند. اما آیا تا بحال در زمینه پیشرفت قطعاتی نظیر کیبورد و موس اخباری شنیده اید؟ بطور قطع افراد اندکی هستند که به این سوال پاسخ مثبت می دهند. ولی باید این واقعیت را پذیرفت که قطعاتی نظیر کیبورد و موس نیز در این چند سال اخیر تحولات عظیمی داشته اند که کمتر کسی به آن توجه کرده است. در این مقاله در مورد یک مدل موس شرکت لاجیتک (Logitech) صحبت می کنیم که از تکنولوژی های فوق العاده پیشرفته و جدیدی استفاده کرده است. قبل از هر چیز لازم است دلیل توسعه این تکنولوژی و فایده استفاده از آن را شرح دهیم.

امروزه بطور کلی تعداد عکس های دیجیتالی و فایل های موسیقی ذخیره شده در دیسک های سخت افزایش یافته است و هدف اکثریت مردم از روشن کردن کامپیوترشان در هر زمان تنها ۶ کاربرد خاص است. طبق آمار کاربران ویندوز در هر ۵۰ ثانیه یک پنجره در داخل ویندوز باز می کنند که در این پنجره ها فایل ها و فلدر های متعددی قرار دارند. این فایل ها و فلدرها شامل اطلاعات مورد نیاز کاربران است و همچنین طبق این آمار افراد تقریباً در طی این ۸ ساعت حداقل ۲۶ مرتبه کلید Scroll موس خود را می چرخانند.

اکنون با توجه به اهمیت موس در کامپیوتر، شرکت لاجیتک، که برترین سازنده موس در جهان است، بواسطه ۲ سال تحقیق و پژوهش دو ویژگی مهم را به موس های خود اضافه کرده است. ویژگی MicroGear, Precision Scroll Wheel و Smart Shift سبب شده تا موس های که دارای این ویژگی هستند شهرت خاصی را در دنیای کامپیوتر بدست آورند. تکنولوژی MicroGear اجازه می دهد تا هر دو Scroll موس در میان هزارن سطر صفحات گسترده با دقت و سرعت بیشتری بچرخند. تکنولوژی Smart Shift برنامه کاربردی در حال اجرا را شناسایی می کند و با توجه به نیاز آن برنامه دکمه های موس را در دو روش مختلف تنظیم می کند. این دو نوآوری سبب می شود تا کاربران کامپیوتر بتوانند راحت تر و سریع تر از Scroll موس بهره گیرند.

بطور کلی ویژگی Scroll در سال ۱۹۹۰ میلادی برای موس ها معرفی شد که تنها اجازه حرکت بطور عمودی را به کاربران کامپیوتر می داد و بعد از گذشت چند سال ویژگی حرکت بطور افقی نیز به آنها اضافه شد. در آن زمان حرکت توسط Scroll بسیار آهسته انجام می گرفت. اما با گذشت زمان شرکت Logitech سنسورهای چرخشی مکانیکی موس ها را با اپتیک های که دارای دقت بالایی بودند جایگزین کرد و دقت حرکت موس را بطور چشمگیری افزایش داد. در سال ۲۰۰۴ میلادی شرکت لاجیتک تکنولوژی Tilt Wheel Plus Zoom را معرفی و حرکت Side to Side و قابلیت بزرگ نمایی Zoom in / Zoom out را به محصولاتش اضافه نمود. این ویژگی برای صفحات گسترده و تصاویر پیچیده بسیار مناسب بود. اما با همه این پیشرفت ها پیدا کردن یک آهنگ ویژه از میان هزاران آلبوم خواننده های مختلف و یا انتخاب یک فایل شخصی از میان یک فلدر با هزاران فایل و فلدر دیگر هنوز دشوار بود. اما تکنولوژی Logitech MicroGear Precision Scroll Wheel این نقصان را برطرف نمود.

بطور کلی برای حرکت در بین اسناد فایل ها و فلدرها تکنولوژی MicroGear به دو روش عمل می کند. این دو روش Free Spin و Click to Click نام دارند که در ادامه در مورد آنها توضیحاتی ارائه می کنیم.

▪ Free Spin: در روش Free Spin مکانیزم عملکرد به همان صورت قبل است، یعنی زمانیکه دکمه Scroll موس را به داخل فشار می دهیم Scroll به مدت ۷ ثانیه به سمت بالا و یا پایین با سرعت فوق العاده ی حرکت می کند. در این روش تقریباً هیچ گونه اصطحکاکی ایجاد نمی شود.

▪ Click to Click: روش دیگر Click to Click نام دارد و به کاربر اجازه می دهد تا موس را در مسافت های کم نظیر سطرهای یک صفحه عریض شخصی یا فواصل عمودی کم در صفحات وب، اسناد و مدارک نیز با دقت بالایی حرکت دهد. سوئیچ کردن بین این دو روش می تواند بصورت دستی و یا بطور اتوماتیک توسط تکنولوژی Smart Shift انجام گیرد.

● تکنولوژی Smart Shift

تکنولوژی Smart Shift برنامه کاربردی در حال اجرا را شناسایی می کند و بطور اتوماتیک مناسب ترین روش حرکت موس را در آن برنامه خاص تشخیص می دهد. برای مثال زمانیکه شما برنامه Microsoft Word را اجرا می کنیدو یا در حال تماشای عکس در فلدر My Photo هستید، بطور قطع کاربر تمایل دارد که موس بصورت آهسته حرکت کند. بنابراین موس بطور اتوماتیک این موضوع را تشخیص داده و دکمه Scroll را در وضعیت Click to Click تنظیم می کند. در برخی از برنامه های کاربردی نظیر Microsoft Excel شرکت لاجیتک سرعت موس را متغییر تنظیم کرده است یعنی اگر کاربر Scroll را سریع بچرخاند موس در وضعیت Free Spin تنظیم می شود و اما اگر کاربر موس را آهسته تر بچرخاند آن در وضعیت Click to Click تنظیم می شود. بطور کلی با نر م افزار SetPoint که همراه موس های شرکت لاجیتک است کاربران می توانند وضعیت سرعت حرکت Scroll را برای هرگونه برنامه کاربردی تنظیم کنند.

برای آنکه موس را به وضعیت Free Spin تغییر حالت دهید فقط لازم است که ضامن چرخ دنده داخلی را قطع کنیم، تا کمی گلوله فلزی نصب شده در بازوی ضامن چرخ دنده سفت شود.

زمانیکه کاربر به Scroll ضربه ی وارد می کند این حرکت سریعاً تشخیص داده می شود. سیگنال Smart Shift از یک ریزپردازنده ی که در حقیقت یک سویچ حالت جامد یا H Bridge است و درون موس قرار گرفته صادر می شود. این سیگنال اجازه می دهد ریزپردازنده موتور موس را روشن و یا خاموش و همچنین جهت چرخش موس را معکوس کند. زمانیکه پردازنده فعال میشود H Bridge یک جریان الکتریکی کوچکی را برای موتور جریان مستقیم بکار میگیرد. برخلاف موتورهای چرخشی که در هر ثانیه ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ دور میچرخند محور مرکزی این موتور فقط ۲۷۵ درجه گردش می کند. تغییر وضعیت از حالت Free Spin به Click to Click کمتر از ۴۰ میلی ثانیه طول می کشد. (یعنی ۴۰ هزارم یک ثانیه، کمتر از یک چشم بهم زدن). لازم بذکر است که جریان مورد استفاده برای این عملکرد بسیار اندک است و باعث کاهش طول عمر باطری موس های بی سیم نمی شود.

اکنون در مورد یکی از موس های شرکت لاجیتک که از این ویژگی ها استفاده می کنند صحبت کنیم:

Logitech® MX™ Revolution

بالاترین سرعت و دقیق ترین بازخوانی توسط ماوس MX™ Revolution لاجیتک، توانایی کنترل و هدایت بیشتر در فعالیت کاری شما را فراهم می سازد. این موس جدید لاجیتک با بهره گیری از موتور منحصربفرد Micro Gear حرکت شما را در تعویض صفحات، بسیار آسان تر و سریع تر کرده است. مرور صفحات ویژه تصویری، انجام عملیات بزرگنمایی و بلعکس، هدایت و کنترل تمام صفحات با سرعتی ماوراء تصور، از دیگر ویژگی ممتاز آن بوده است. همچنین جابجائی بین صفحات باز و صفحات زیرین در سریع ترین زمان ممکن را نیز امکان پذیر می سازد. جستجوی دقیق در فضای وب با بهره گیری از یک کلمه و یا یک عنوان بدون استفاده از دستگاه های دیگر فقط کافی است کلمه مورد نظر خود را در داخل متن های لایت نموده و سپس کلید جستجو را انتخاب نمایید) از خصوصیات خاص این دستگاه پیشرفته است.

بطور کلی این موس از ویژگی های زیر استفاده می کند:

۱) Hyper fast scrolling

۲) SmartShift™ technology

۳) Document quick flip

۴) One Touch™ search

۵) Rechargeable Li Ion battery

۶) Cordless laser

   
   

درباره وبلاگ


بـــه وبلاگ دانشجــویـــان کامپیوتـــــر خوش آمدیــــد. شما عزیزان میتوانید عضو شویـــــد مطالب مهمتر و مفید برای کاربران بزارید.با تشکـّـــر
آخرین مطالب



خبرنامه وب سایت:






<-PollName->

<-PollItems->